torsdag 28. januar 2010

Som dagene går..... min kjæres 60 års dag er nå vel overstått

og vi hadde en kjempeflott kveld med 70 gode venner og familie til stede i tillegg til oss 2. Det ble en laaang dag, for alle vet jo at et selskap gjør seg ikke selv selv om mye var gjort ferdig på forhånd.

Jeg og min kjære startet tidlig lørdag morgen og allerede kl. 07:00 satte jeg inn drøyt 7 kilo med indrefilet i stekovnen, og samtidig skar jeg opp å la på fat roastbeef. Dagen før hadde vi lagt opp på fatene alt det andre som skulle serveres, ørret, kokt skinke, kalkun, alle sauser og salater ble gjort ferdig og lagt opp i sine respektive boller. På torsdag morgen kokte jeg 60 egg, avkjølte disse, skrelte og delte de i to, tok ut all eggeplommen og blandet plommen med sennep, majones, krydder osv som jeg så satte i kjølig for å kunne sprøyte denne eggemassen tilbake i de halve eggene (Djevel egg eller på godt norsk fylte egg).  Matlaging er gøy og her er ittno juks, her lages ting fra grunnen av etter gamle velprøvde oppskrifter. Det eneste som denne gangen ble kjøpt ferdig var 3 forkjellige typer sild som ble kjøpt fra Brødr. Skogen nede i Engelsviken og karbonadene fikk jeg kjøpt på Ultra (de vet jeg er laget på skikkelig gammeldags vis og er ordentlilg gode) for jeg har jobbet i samme kjeden og de kommer fra felleskjøkkenet)

Mens jeg var hjemme å ordnet med mat og fat, dro min kjøre til lokalet for å laste inn alt som skulle brukes i løpet av dagen og kvelden av både spiselig og drikkelig slag i tillegg til duker, servietter, lys - ja alt man trenger utover lokale og dekketøy. Utpå dagen kom han hjem og hentet meg og de fat som jeg hadde gjort i stand hjemme. Så når vi ankomm festlokalet så var det å begynne med  plassere bord og stoler for å kunne få dekket til 72 personer. Jubilanten dekket selv bordet med duk, servietter og dekketøy og Mariann kom tidlig så hun hjalp til med pyntingen ellers.
I mens de holdt på med dette sørget jeg for å få varmet opp alt som skulle varmes, pyntet alle fatene og la opp 120 halve egg som ble fylt opp av eggeplommemassen (jeg brukte sprøytepose til det) Så var det å få på plass alt på serveringsbordet. Tiden fløy og vi kom litt på hekta med tiden slik at når de første gjestene ankom så hadde jeg ikke fått skiftet til pentøy ennå og jeg var heller ikke helt ferdig på kjøkkenet, men heldivis så har an gode venner som bare kommer inn på kjøkkenet og sier hva kan jeg hjelpe til med, så da overtok de de siste tingene mens jeg fikk skiftet. 

Vi hadde ikke noe hjelp på kjøkkenet så det ble veldig mye løping frem og tilbake men når man har gode venner så løser det meste seg. Fikk god hjelp til å rydde av bordene og ordne med kaffen og kakene.  Tusen takk til dere alle som hjelp oss - ingen nevnt, ingen glemt.


Krise - hvor er kameraet?  Nei, det vet ikke jeg, tok ikke du å pakket det ned da, sa min kjære, nei svarte jeg, så der var vi uten kamera, men heldigvis så var det flere av gjestene som hadde med seg kamera så de tok en del bilder som vi skal få etter hvert, men her er et bilde av serveringsbordet mens de første forsyner seg.

Etter den søte kløe kommer den sure svie er det et ordtak som sier for når alle gjestene hadde forlatt oss, så stod vi der da, jeg og min kjære og da var det tid for å rydde og pakke ned alt som vi hadde tatt med oss, for lokalet skulle noen allerede ha kl. 09:00 på søndag morgen, så det var bare å ta av seg pentøyet og brette opp ermene.  Vi fikk pakket og ryddet alt inn på et annet rom som vi hadde fått låne i tillegg og alt som var igjen av mat satte vi i bilen, før vi spaserte hjem til sengen. Vi var hjemme kl 06:15. Vi sov noen timer før vi dro tilbake til festlokalet og hentet alt, noe kjørte vi ned på min kjæres jobb og noe skulle vi ha hjem.

Søndag kveld ryddet vi bort det meste som vi hadde tatt med hjem, kikket på alle de flotte presangene og snakket om hvor hyggelig selskapet hadde vært så slukket vi lyset allerede ved 21 tiden. Slitne og veldig fornøyde etter en vellykket bursdagsfeiring.

1 kommentar:

  1. Høres ut som en topp dag, på tross av utfordringene. Dere er kjempeflinke

    SvarSlett